יום שלישי, 21 במאי 2013

איך משפחה נכנסת לחובות?


איך משפחה נכנסת לחובות?

הרבה שואלים: "מה אם אין ברירה וההוצאות גבוהות מההכנסות? וכל ההוצאות חיוניות, לא ניתן לצמצם הוצאה של שקל אחד ומאידך – לא ניתן להגדיל הכנסות בכלל? אין ברירה! חייבים להוציא יותר ממה שמכניסים".
התשובה בקצרה הינה שבדיוק ההיפך הוא הנכון. אין אפשרות ואין מציאות שבה משפחה תוציא יותר ממה שהיא מכניסה לאורך זמן, שכן בשלב מסויים היא תמצה את מקורות האשראי שלה.

ניתן להסביר יותר לעומק בצורה כזו: נניח שאמנם אין ברירה כפי שהמשפחה טוענת והיא נאלצת להוציא 2000 ₪ בחודש יותר ממה שהכניסה. אם אין ברירה, אז חייבים! מאיפה יגיע הכסף לממן את ההוצאות העודפות? באופן טבעי, תיווצר למשפחה משיכת יתר בחשבון של 2000 ₪ בדיוק.
בחודש הבא כיוון שהמצב לא השתנה, עדיין המשפחה תרגיש שחייבים להוציא 2000 ₪ מעבר להכנסותיה ואם יעשו זאת, סכום נוסף זה יגיע אף הוא ממשיכת היתר. אמנם אמרנו שלא לוקחים הלוואות ומשיכת יתר הינה הלוואה לכל דבר, אך טענת המשפחה בעינה – אין ברירה! כעת משיכת היתר תעמוד על 4000 ₪.
כיוון שמשיכת היתר מוגבלת בסכום מקסימלי, נניח שהמשפחה מגיעה למשיכה המקסימלית מ"חוסר ברירה" כאמור, זה לא משנה אם זה 10,000 או 20,000. לפי ההתנהלות שהוצגה, המשפחה תגיע לשם תוך רק חמישה או עשרה חודשים. ואם המשפחה ממשיכה עם מדיניות ה"אין ברירה", אזי היא תמשיך לקחת הלוואות נוספות כדי לממן את עודף הוצאותיה.

לצערנו רוב המשפחות פונות לבנק בשלב הזה ומבקשות הלוואה מיוחדת לסגור את משיכת היתר ולאפשר משיכת יתר חדשה. לפי מה שלמדנו, זו החלטה גרועה אך משפחה שמשוכנעת שאין ברירה תיקח את ההלוואה ותמשיך בהידרדרות. בכך ימשיכו החובות לתפוח לעוד עשרות ומאות אלפי שקלים עם הלוואות בנקאיות ענקיות, גמ"חים, שכנים, חברים ומשפחה לצערנו הרב.
בסופו של דבר אותה משפחה שעדיין חושבת שאין ברירה, גם אם תרצה להוציא את עודף ההוצאות, פשוט לא תוכל. לא תהיה לה אפשרות בפועל להוציא את הכסף. אף אחד כבר לא ייתן לה הלוואות והיא תצטרך לחשוב איך ניתן להוציא פחות. מכאן רואים בפשטות שהדרך הנכונה היא מההתחלה לא להיכנס למינוס הראשון ולהבין שאין אפשרות בשום אופן להוציא יותר ממה שמכניסים.

לתגובות, שאלות והערות אפשר לפנות ל: pa.elad@gmail.com או 050-9732613.
לליווי אישי אנא פנו ל-02-9975577 או באתר האינטרנט www.paamonim.org.
יש לציין שכל השירותים הניתנים ע"י ארגון פעמונים באלעד הינם ללא תשלום. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה