יום שלישי, 21 במאי 2013

חיסכון להוצאות לא צפויות

חיסכון להוצאות לא צפויות

בשבועות האחרונים דברנו על רישום הוצאות, שליטה בהוצאות לפי תקציב מאוזן וחיסכון לאירועים עתידיים. רק נותר דבר אחד כדי להשלים את התמונה – הגורם האנושי.

אנו חיים במציאות מורכבת ומשתנה. עם כל הרצון הטוב והניסיון לתכנן הכל, לפעמים לא מצליחים לחשוב על כל 
ההוצאות שיהיו ויוצא שהתקציב לא כולל את הכל. לפעמים דברים חיוניים עולים יותר ממה שחשבנו, למשל עלו תעריפי הדלק או הארנונה, או שעלה המדד ותשלומי המשכנתא עלו. לפעמים מתקלקל מכשיר חשמלי בדיוק באותו חודש שנשבר אחד הרהיטים. כמובן שהפתרון הרגיל הינו לבחון את התקציב ולהחליט לוותר על הוצאות אחרות בגין חריגה זו, אבל לפעמים זה מסובך ודורש הקרבה קשה מנשוא.

מאידך, כנגד שינויים לא צפויים אלה, הגדרנו כלל מרכזי של המשפחה המאוזנת שהוא "לא לוקחים הלוואות אף פעם". איך בכל זאת ניתן להיערך להשפעות הגורמים המשתנים? לשם כך משפחה מחזיקה "קרן חירום".

מהי "קרן חירום"?
קרן חירום הינה חיסכון של המשפחה שמשמש לא למטרה מוגדרת אלא לאותם הדברים שהמשפחה לא נערכה אליהם. ישנם שני סוגים של הוצאות שקרן החירום תידרש לממן.
האחד, הוצאות עבור אירועים פחות נעימים כגון אבטלה של כמה חודשים של אחד או שני בני הזוג, או הוצאות רפואיות פתאומיות, ילדים או הורים שנקלעו לקשיים ועוד מקרים מצערים ל"ע חלילה.
והשני, הוצאות שזוחלות כלפי מעלה עם הזמן, למשל ילדים שגדלים וצרכיהם גלדים, מחירי מוצרים של המשפחה שעולים עם הזמן ולא בהכרח באים לידי ביטוי בגידול תואם במשכורת ועוד דוגמאות גם כגון אלה שהבאנו בראשית המדור.
למקרים אלה מחזיקים קרן חירום שמטרתה שלא להיזקק אף פעם למינוסים והלוואות ולשמור על עצמאות כלכלית מלאה. יש דעות שונות לגבי גודל קרן החירום הנדרשת, אך ההמלצות נעות בין חמש לשמונה משכורות חודשיות (נטו). קרן החירום מקנה למשפחה ביטחון ושלוות נפש שהיא תוכל להתמודד עם חריגות לא צפויות וזאת מבלי שבני המשפחה ירגישו שחיים "על השקל".

מאיפה חוסכים לקרן החירום?
על מנת לצבור סכום כסף משמעותי, תמיד חשוב לדאוג בבניית התקציב שיישאר עודף חיובי בין הכנסות להוצאות של כמה מאות שקלים לפחות. סכום זה ייחסך לטובת קרן החירום.
לתגובות, שאלות והערות אפשר לפנות ל: pa.elad@gmail.com או 050-9732613. לליווי אישי אנא פנו ל-02-9975577 או באתר האינטרנט www.paamonim.org. יש לציין שכל השירותים הניתנים ע"י ארגון פעמונים באלעד הינם ללא תשלום. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה